Mε πολλά Mach τρέχει το πρόγραμμα για τα 6 νέα Rafale: Σύσκεψη στο ΥΠΕΘΑ για τον αριθμό διθέσιων και μονοθέσιων

Mε πολλά Mach τρέχει το πρόγραμμα για τα 6 νέα Rafale: Σύσκεψη στο ΥΠΕΘΑ για τον αριθμό διθέσιων και μονοθέσιων



Με στόχο να διατηρηθεί η αναλογία των αριθμών που έως τώρα ισχύει στην αρχική παραγγελία των 18 Rafale F3R, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, αμέσως μετά την υψηλού συμβολισμού παρουσία στο νησί της Μεγίστης το πρωί της Δευτέρας, βρέθηκε το απόγευμα της ίδιας ημέρας σε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο ΓΓ του υπουργείου Αντώνης Οικονόμου, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας Αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης και ο Γενικός Διευθυντής Αμυντικών Εξοπλισμών Αριστείδης Αλεξόπουλος, καλούνται πρώτοι να επεξεργαστούν το σχέδιο απόκτησης των επιπλέον έξι Γαλλικών μαχητικών 4,5 γενιάς.

Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ήδη επιχειρούν την οριοθέτηση του χρονοδιαγράμματος που έχουν στη διάθεσή τους για την άμεση υλοποίηση της εξαγγελίας του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Στόχος να κινηθούν όπως λένε οι ίδιες πηγές στο πρότυπο των fast track διαδικασιών που επιτευχθήκαν στην περίπου προ ενός έτους Ελληνογαλλική σύμβαση.

Βεβαίως το πρόγραμμα των φρεγατών είναι εκείνο που ήδη μονοπωλεί το ενδιαφέρον του υπουργείου και του Γενικού Επιτελείου, με αρμόδια χείλη να ομιλούν για λύση του γρίφου τις επόμενες εβδομάδες. Το Ελληνογαλλικό deal για τα +6 Rafale μπορεί να υπήρχε σε επίπεδο συζητήσεων, να είχε εμμέσως διαψευστεί στη Βουλή από τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, αλλά όπως όλα δείχνουν η απόφαση ελήφθη σε υψηλότατο επίπεδο.

Οι Επιτελείς πρέπει πρώτα να δουν πως θα τροποποιηθούν οι τρεις διαφορετικές συμβάσεις που αφορούν το αεροσκάφος, τα όπλα που έχει επιλέξει η Πολεμική Αεροπορία και η μετέπειτα υποστήριξή τους για αρκετά χρόνια. Το πιο πιθανό είναι να υπάρξει και ξεχωριστή σύμβαση για την προσθήκη της νέας αγοράς.

Καινούρια κι όχι μεταχειρισμένα Rafale: 4 μονοθέσια / 2 διθέσια;
Παράλληλα αν και είναι ιδιαίτερα νωρίς πρέπει να καθοριστούν οι αριθμοί μονοθέσιων και διθέσιων Rafale F3R. Πρώτες εκτιμήσεις Επιτελών της Πολεμικής Αεροπορίας που ήδη έχουν χειριστεί τις προ μηνών συμβάσεις με την Γαλλική Dassault, κάνουν λόγο για μια αναλογία τεσσάρων μονοθέσιων Rafale F3R και δυο διθέσιων.

Άλλωστε και η παρτίδα των καινούριων Rafale που ήδη έχουν παραγγελθεί και θα παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία εντός του 2022, έχει ακριβώς αυτή την αναλογία. Σ’ ότι αφορά τις παρτίδες των μεταχειρισμένων αεροσκαφών είναι συνολικά δέκα μονοθέσια και δυο διθέσια.

Πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αλλά και από το «τιτίβισμα» του εκπροσώπου τύπου του υπουργείου άμυνας της Γαλλίας, επιβεβαιώνουν ότι τα +6 Rafale F3R είναι καινούρια αεροσκάφη, ενώ πηγές από το αεροπορικό Επιτελείο που είχαν επιφορτιστεί με την Ελληνογαλλική διαπραγμάτευση έλεγαν πως δεν περίσσευαν άλλα μεταχειρισμένα μαχητικά από την Armee De L’ Air η οποία θέλει να διατηρεί υψηλά ποσοστά διαθεσιμοτήτων στον συγκεκριμένο τύπο, γεγονός που δεν της επιτρέπει να δίνει ορισμένα και να περιμένει την κατασκευή νέων.

Ερωτηματικό, ίσως και πρόωρο είναι το πότε πρόκειται να αποδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία τα +6 Rafale F3R. Εκτιμήσεις και μόνο από στρατιωτικές πηγές ομιλούν ακόμη και εντός του 2023, δηλαδή όταν η 332 Μοίρα «Γεράκι» παραλαμβάνει τα έξι τελευταία μεταχειρισμένα αεροσκάφη που θ’ αποδεσμεύσει η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία. Και αυτό μπορεί να γίνει διότι η γραμμή παραγωγής είναι ενεργή κι όχι μόνο για την Ελληνική αγορά.

Από την άλλη πλευρά άμεσα εξαρτημένη είναι η παράδοση των επιπλέον Rafale από το σπρίντ των διαδικασιών που θ’ ακολουθηθούν, με το Ελληνικό Επιτελείο να θέλει να πιάσει τα Mach των αεροσκαφών 4,5 γενιάς ακόμη κι αν πρέπει να δεχτεί πίεση που ισοδυναμεί με τα 10,5 G που μπορεί ν’ ασκήσει το αεροσκάφος στον ιπτάμενο που το έχει στα χέρια του…