Κίνηση «ματ» που εκτινάσσει κατακόρυφα την επιχειρησιακή ισχύ της Αεροπορίας
Στρατού αποτελεί η απόφαση του Στρατιωτικού Επιτελείου να προχωρήσει σε
αγορά καινούργιων μεταφορικών ελικοπτέρων Chinook και επιθετικών
Apache με ταυτόχρονη αναβάθμιση μεταχειρισμένων ελικοπτέρων και των δύο τύπων.
Την LOR προς τους Αμερικανούς για αγορά 10 καινούργιων CH-47 σε διαμόρφωση
Foxtrot με ταυτόχρονη αναβάθμιση 10 ελικοπτέρων με τα οποία ήδη
επιχειρεί η Αεροπορία Στρατού ακολούθησε μια ακόμη αντίστοιχη επιστολή
ενδιαφέροντος(Letter Of Request andA vailability)για αγορά 10 καινούργιων
επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 σε διαμόρφωση Eco με επίσης αντίστοιχη αναβάθμιση
των 9 ελικοπτέρων AH-64 Delta τα οποία ήδη διαθέτει στη «φαρέτρα» της.
Η απάντηση των Αμερικανών αναμένεται έως τα τέλη του 2023 με την οποία θα
ενημερώνουν αναλυτικά το Γενικό Επιτελείο Στρατού για το ακριβές κόστος
τόσο της αγοράς των καινούργιων ελικοπτέρων και των δύο τύπων όσο και για την
αναβάθμιση των μεταχειρισμένων. Επιπλέον θα δοθούν πλήρη στοιχεία για την
διαμόρφωση των ελικοπτέρων, το χρονοδιάγραμμα παράδοσης, την υποστήριξη και
εκπαίδευση του προσωπικού. Η Αμερικανική LOA προς το Στρατιωτικό Επιτελείο θα
σημαίνει την άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων προκειμένου οι δύο πλευρές να
καταλήξουν σε τελική συμφωνία και να προχωρήσουν σε σύναψη σύμβασης.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newpost η τιμή των καινούργιων
Chinook και Αpache θα είναι η ίδια με αυτή στην οποία αγοράζουν οι
Αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις τους δύο τύπους ελικοπτέρων ενώ το κόστος
αναβάθμισης των ελικοπτέρων δεν θα ξεπερνά το 70% του κόστους των καινούργιων.
Πιο συγκεκριμένα η αναβάθμιση τόσο των 10 μεταχειρισμένων Chinook CH-47D όσο
και των 9 μεταχειρισμένων Apache AH-64D θα πραγματοποιηθεί στις Ηνωμένες
Πολιτείες στα εργοστάσια της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing.
Η διαδικασία αναβάθμισης και των δύο τύπων ελικοπτέρων θα είναι ακριβώς η
ίδια με τους κατασκευαστές να αποσυναρμολογούν πλήρως τα Ελληνικά
μεταχειρισμένα AH-64D και CH-47D τα οποία θα μείνουν μόνο με τον «σκελετό».
Και τότε θα αρχίσουν να τα «χτίζουν» από την αρχή χρησιμοποιώντας είτε
καινούργια εξαρτήματα είτε κάποια από τα διαθέσιμα μεταχειρισμένα τα οποία
θα ελεγχθούν και θα πιστοποιηθούν με αντίστοιχο «μηδενισμό» σε ώρες πτήσης.
Ουσιαστικά τα 9 αναβαθμισμένα πλέον AH-64 σε διαμόρφωση Εco και τα 10
αναβαθμισμένα CH-47 σε διαμόρφωση Foxtrot θα είναι απολύτως καινούργια
ελικόπτερα με μηδενικές ώρες πτήσης και ακριβώς τα ίδια με τα αντίστοιχα
καινούργια τα οποία θα αγοραστούν από τους Αμερικανούς. Με αποτέλεσμα η
Αεροπορία Στρατού να διαθέτει ουσιαστικά όταν τα παραλάβει, συνολικά 20
καινούργια μεταφορικά CH-47F και 18 καινούργια επιθετικά AH-64E.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΓΕΣ τόσο τα 10 προς αναβάθμιση Chinook όσο και
τα 9 Apache θα μεταφερθούν στις ΗΠΑ όταν ήδη έχουν παραληφθεί τα αντίστοιχα
καινούργια 10 και 9 ελικόπτερα και ενταχθεί επιχειρησιακά ώστε να μην
υπάρχει σε καμία περίπτωση έλλειψη ετοιμοπόλεμων ελικοπτέρων.
Tα ελικόπτερα Chinook CH-47 σε διαμόρφωση Foxtrot διαθέτουν ισχυρότερους
κινητήρες που προσεγγίζουν τους 4668 ίππους που τους δίνουν δυνατότητα
μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου 10 τόνων ενώ μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα που
φτάνει τα 175 μίλια (282χλμ). Με χαμηλότερες απαιτήσεις συντήρησης σε σχέση
με τον προηγούμενο τύπο, νέα αντικραδασμική τεχνολογία, καινούργια
ηλεκτρονικά και επιπλέον χωρητικότητα σε καύσιμο θα αποτελούν αναμφισβήτητα
πολύτιμα «work horse» για τις πολλαπλές χρήσεις από τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Aντίστοιχες αναβαθμισμένες δυνατότητες διαθέτουν και τα Apache AH-64E με πιο
ισχυρούς κινητήρες και ηλεκτρονικά τελευταίας γενιάς.
Η εξοπλιστική ενίσχυση της Αεροπορίας Στρατού αποτελεί μια από τις βασικές
προτεραιότητες του Γενικού Επιτελείου Στρατού η οποία εντάσσεται στο
γενικότερο σχεδιασμό του ΓΕΕΘΑ. Ήδη το Στρατιωτικό Επιτελείο αναμένει το
επόμενο διάστημα την απάντηση των Αμερικανών στην Ελληνική LOR για το
πρόγραμμα απόκτησης 36 ελικοπτέρων Black Hawk UH-60M τα οποία θα
αντικαταστήσουν τα γερασμένα Huey UH-1.