Με διαδικασίες fast track φαίνεται ότι απαντούν οι Αμερικανοί στο Ελληνικό
αίτημα με το οποίο η Πολεμική Αεροπορία εκδήλωσε ενδιαφέρον για την απόκτηση
καινούργιων μεταφορικών αεροσκαφών C-130 αλλά και την παραχώρηση
μεταχειρισμένων από τα αποθέματα της USAF.
Σύμφωνα με πληροφορίες που φτάνουν στο Newpost από την άλλη ακτή του
Ατλαντικού η Αμερικανική LOA-απάντηση στην πρόσφατη Ελληνική LOR- έχει ήδη
πάρει το δρόμο προς τη χώρα μας με τη γνωστή διαδικασία μέσω του αρμόδιου
γραφείου της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα και σύντομα θα βρίσκεται στα χέρια
της Ελληνικής πλευράς.
Οι Αμερικανοί στην έγγραφη απάντηση τους φέρονται να περιλαμβάνουν όλες τις
πληροφορίες και τα απαραίτητα στοιχεία όπως κόστος και χρονοδιάγραμμα για την
πώληση στην Ελλάδα και στην Πολεμική Αεροπορία έξι καινούργιων C-130J. Ενώ στο
ίδιο έγγραφο αναφέρεται σύμφωνα με πληροφορίες ότι οι ΗΠΑ προτίθενται να
παραχωρήσουν στην Ελλάδα έναντι πολύ χαμηλού κόστους δύο μεταχειρισμένα
μεταφορικά αεροσκάφη C-130 ανταποκρινόμενες στο σχετικό Ελληνικό αίτημα και
στο πλαίσιο της Συμφωνίας Στρατηγικής Συνεργασίας των δύο κρατών.
Άλλωστε πρόσφατα και η κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin δήλωσε έτοιμη
να συνεργαστεί και να βοηθήσει την Ελλάδα ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα
με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Το ζήτημα ενίσχυσης του στόλου των μεταφορικών C-130 όπως έχει ήδη αναφέρει
το Newpost αποτελεί τη δεδομένη χρονική συγκυρία μια από τις κορυφαίες
εξοπλιστικές προτεραιότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Με στόχο την αναβάθμιση τόσο ποιοτικά όσο και αριθμητικά του στόλου των
πολύτιμων μεταφορικών. Τα σημαντικά προβλήματα την τελευταία δεκαετίας στις
διαθεσιμότητες με την καθήλωση σχεδόν του συνόλου των αεροσκαφών της 356
Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ» είχαν ως αποτέλεσμα να χτυπήσει
«καμπανάκι» έπειτα μάλιστα και από μια σειρά περιστατικών όπως ο σεισμός στην
Τουρκία όταν το Αεροπορικό Επιτελείο μάταια αναζητούσε διαθέσιμο C-130 για να
μεταφέρει τις ομάδες της ΕΜΑΚ στη γειτονική χώρα.
Από τα συνολικά 13 μεταφορικά C-130 Hercules της Πολεμικής Αεροπορίας ο
μεγαλύτερος αριθμός παραμένει καθηλωμένος ενώ ήδη για κάποια από αυτά
θεωρείται αδύνατη η ‘’ανάσταση’’ τους και επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.
Η προσπάθεια επικεντρώνεται πλέον στα τρία C-130 τα οποία βρίσκονται εδώ και
μεγάλο χρονικό διάστημα στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής
Βιομηχανίας. Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις των αρμόδιων το πρώτο θα παραδοθεί
σύντομα στην Πολεμική Αεροπορία αφού ήδη οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί και
βρίσκεται στο στάδιο των τελικών δοκιμών.
Ενώ στόχος είναι και τα υπόλοιπα δύο να έχουν συντηρηθεί και αποδοθεί στην
356 Μοίρα έως τα τέλη του 2023. Άγνωστο παραμένει το χρονοδιάγραμμα
παράδοσης ενός ακόμη C-130 το οποίο βρίσκεται ήδη στην Πορτογαλία
προκειμένου να συντηρηθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Υποστήριξης και
Προμηθειών του ΝΑΤΟ. Ενώ αν και οι συζητήσεις με το Ισραήλ για μεταφορά και
συντήρηση αριθμού αεροσκαφών δεν έχουν σταματήσει έως τώρα δεν φαίνεται να
έχει ληφθεί καμία απόφαση με δεδομένο και το ρίσκο καθώς τα αεροπλάνα θα
πρέπει να αποσυναρμολογηθούν με ότι αυτό συνεπάγεται για τα δομικά τους
χαρακτηριστικά.
Εάν η διαφαινόμενη παραχώρηση από τις ΗΠΑ δύο μεταχειρισμένων C-130
προχωρήσει και μάλιστα με γρήγορες διαδικασίες σε συνδυασμό με την
προσπάθεια που γίνεται στην ΕΑΒ, η Πολεμική Αεροπορία θα μπορεί να πάρει
«βαθιά ανάσα» και να περιμένει τα επόμενα χρόνια την απόκτηση των
καινούργιων αεροσκαφών.