Εκσυγχρονίζονται άμεσα τα Καναντέρ μετά το δυστύχημα με 43 εκατ. από Ταμείο Ανάκαμψης, ΠΔΕ και ΕΣΠΑ



Τα αεροσκάφη αυτά λόγω παλαιότητας δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος, οι οποίες διαρκώς αυξάνουν, όπως έδειξε το φετινό καλοκαίρι

ρον-άρον τρέχουν στην κυβέρνηση για να εκσυγχρονίσουν τα Canadair. Η απόφαση που υπέγραψε προχθές ο αν. υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών εντάσσει στο Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό 43 εκατ. ευρώ, το έργο του εκσυγχρονισμού επτά αεροσκαφών Canadair, τύπου 415. Τα 29 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα 14 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), δηλαδή από το ΕΣΠΑ και εθνικούς πόρους.

Το έργο θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Πολιτικής Προστασίας «ΑΙΓΙΣ» και της δημιουργίας του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, το οποίο έχει εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ). Το πρόγραμμα αυτό προβλέπει μια σειρά παρεμβάσεων, μία εκ των οποίων είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός επτά αεροσκαφών Canadair 415. Πρόκειται για την τελευταία γενιά αεροσκαφών πυρόσβεσης που διαθέτει η ΠΑ, παρ’ όλο που και αυτά τα αεροσκάφη θεωρούνται παλιά.

Σύμφωνα με την απόφαση ένταξης του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), το σύνολο του εναέριου στόλου δασοπυρόσβεσης παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις, τόσο ως προς το πλήθος, όσο και αδυναμίες όσον αφορά το απαρχαιωμένο τεχνολογικό σύστημα και τον μηχανοκίνητο εξοπλισμό που φέρει. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ο στόλος αυτός συνίσταται σε 11 Canadair τύπου CL215, τα οποία είναι ηλικίας 40 ετών και περισσότερο, και επτά Canadair CL415, ηλικίας 20+ ετών.

Τα αεροσκάφη αυτά λόγω παλαιότητας δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος, οι οποίες διαρκώς αυξάνουν, όπως έδειξε το φετινό καλοκαίρι. Ως προς τον υφιστάμενο στόλο αεροσκαφών CL415, σημαντικά προβλήματα εμφανίζονται στα απαρχαιωμένα ηλεκτρονικά συστήματα (avionics) που είναι εγκατεστημένα, καθώς επίσης και στα συστήματα πλοήγησης που χρησιμοποιούνται από αυτά. Για τον λόγο αυτόν και καθώς έχει σταματήσει η γραμμή παραγωγής Canadair, σε συνδυασμό με τα ακραία φαινόμενα δασικών πυρκαγιών, καθίσταται αναγκαία η αναβάθμιση των αεροσκαφών.

Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός αφορά τα επτά Canadair 415, έτσι ώστε να επιμηκυνθεί ο χρόνος επιχειρησιακής αξιοποίησής τους, η συντηρησιμότητά τους και κατ’ επέκταση η αποτελεσματικότητά τους, ως το βασικό εναέριο δασοπυροσβεστικό μέσο της χώρας.

Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο τέλος του 2025. Σημειώνεται ότι το έργο του εκσυγχρονσιμού των Canadair εντάσσεται σε μια σειρά δράσεων του υπ. Κλιματικής Κρίσης Πολιτικής Προστασίας, ένα μέρος των οποίων έχει ενταχθεί ή θα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Συνολικά για 7 δράσεις, προϋπολογισμού 155 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθούν στα επόμενα δύο-τρία χρόνια στο πλαίσιο του ΤΑΑ.

Ειδικότερα, μέσω του ΤΑΑ έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν οι παρακάτω δράσεις:

-προμήθεια/παράδοση 2 ελικοπτέρων πολλαπλών χρήσεων μεσαίου μεγέθους για ιατρική χρήση,
-προμήθεια/παράδοση μη επανδρωμένων οχημάτων αέρος (UAV/drones) για εναέρια επιτήρηση,
-αναβάθμιση–εκσυγχρονισμός 7 αεροσκαφών Canadair CL415,
-ελικόπτερα βαρέων μεταφορών (S-64 Skycrane),
-προμήθεια/παράδοση ενός ελικοπτέρου για τη μεταφορά της ομάδας διαχείρισης συμβάντων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας,
-προμήθεια/παράδοση 11 αμφίβιων πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου Air Tractor για τα νησιωτικά συμπλέγματα και αναβάθμιση-εκσυγχρονισμός δύο ελικοπτέρων Super Puma.
-Ενδιάμεσος φορέας για την υλοποίηση των προαναφερόμενων έργων έχει οριστεί η Μονάδα Συντονισμού Στρατηγικών Συμβάσεων (ΜΣΣΣ) του ΤΑΙΠΕΔ.