Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Ένα από τα προγράμματα που εξελίσσονται θετικά μέχρι στιγμής, ως προς την
παραχώρηση πλεονάζοντος υλικού (EDA) από τις ΗΠΑ και είναι ενδιαφέροντος ΓΕΣ,
είναι αυτό που αφορά μεταχειρισμένες κεφαλές αρματοφορέων βαρέως τύπου. Στην
παρούσα φάση, συνεχίζονται οι συνεννοήσεις των δύο πλευρών σύμφωνα με τις
διαδικασίες, αφού πλέον φαίνεται να έχει συγκεκριμενοποιηθεί το ελληνικό
ενδιαφέρον για το υλικό.
Το ζήτημα απασχολεί θετικά τις δύο πλευρές, από την στιγμή που το 2022 το ΓΕΣ
ενημερώθηκε από τις αμερικανικές υπηρεσίες για την διαθεσιμότητα παραχωρήσεως
ως EDA ενός αξιόλογου αριθμού κεφαλών ρυμουλκήσεως αρματοφορέων. Η ενημέρωση,
όπως είχε γράψει τότε ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, σχετιζόταν με 70 περίπου κεφαλές
(τράκτορες) M1070 (8×8) κατασκευής της Oshkosh Defense LLC.
Ακολούθησαν συγκεκριμένα βήματα, με πρώτο την υποβολή από το ΓΕΣ προς το
Γραφείο Αμυντικής Συνεργασίας (ODC) της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα,
αιτήματος για τα οχήματα. Πολύ σύντομα, στις 30 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε
ενημέρωση για την πρόθεση ενεργοποιήσεως του προγράμματος, στην Ειδική Διαρκής
Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής. Το πρόγραμμα,
προσδιοριζόταν ότι αφορούσε 60 κεφαλές αρματοφορέων. Εν συνεχεία, στις 20
Απριλίου, εκδόθηκε Απόφαση Ενεργοποίησης Προγράμματος Στρατιωτικού Εξοπλισμού
(ΑΕΠΣΕ) για το συγκεκριμένο πρόγραμμα και αναμένεται η υλοποίησή του.
Πλέον η ενημέρωση που έχει γίνει από το ΓΕΣ προς την αμερικανική πλευρά,
προσδιορίζει συγκεκριμένα την επιθυμία για:
45 κεφαλές ρυμουλκήσεως τύπου M1070A1.
15 κεφαλές ρυμουλκήσεως τύπου M1070.
Αντίστοιχος αριθμός αρματοφορέων τύπου M1000.
Tο κόστος του προγράμματος έχει προσδιοριστεί σε 3,3 εκατ. €
συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων. Με αυτό το ποσό καλύπτονται έξοδα μεταφοράς,
προμήθειας ποσότητος ανταλλακτικών διαφόρων κλιμακίων συντηρήσεως, εκπαίδευση
του προσωπικού και διοικητικό κόστος.
Οι κεφαλές ρυμουλκήσεως τύπου Μ1070/Α1 (8×8) της Oshkosh είναι μέγιστου
φορτίου ρυμουλκήσεως πλέον των 75 τόννων. Ο τράκτορας M1070 φέρει 12κύλινδρο
πετρελαιοκινητήρα Detroit Diesel 8V-92TA ισχύος 500 ίππων στις 2.100 στροφές/
λεπτό και αυτόματο σύστημα μεταδόσεως Allison CLT-754 πέντε σχέσεων.
Αντιθέτως, ο M1070A1 κινείται από έναν 6κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα Caterpillar
C-18 ισχύος 700 ίππων με αυτόματο σύστημα μεταδόσεως Allison 4800SP επτά
σχέσεων. Οι βελτιώσεις του M1070A1 επεκτείνονται και σε άλλα επιμέρους σημεία
όπως οι αναβαθμισμένοι άξονες AxleTech Σειράς 5000, σύστημα πεδήσεως
αντιμπλοκαρίσματος, κεντρικό σύστημα πληρώσεως αέρος Dana κ.λπ.
Η πλατφόρμα τύπου M1000 της DRS Technologies χαρακτηρίζεται “ημι-πλατφόρμα”
(semi-trailer) δηλαδή δεν διαθέτει πρόσθιο άξονα. Η πλατφόρμα σχεδιάστηκε
εξαρχής για την μεταφορά του άρματος μάχης M1/A1 και η παραγωγή του ξεκίνησε
το 1989. Η πλατφόρμα βάρους 22.882 κιλών, φέρει 40 τροχούς κατανεμημένους σε
5 άξονες και το οφέλιμο φορτίο προσδιορίζεται από τον Στρατό των ΗΠΑ ως
63.560 κιλά ενώ ο κατασκευαστής δίνει τιμή 80.000 κιλών, με μειωμένη
ταχύτητα κινήσεως.
Εφόσον η προσπάθεια ευοδωθεί, θα προκύψει σοβαρή ενίσχυση του Συγκροτήματος
Στρατηγικών Μεταφορών του Ελληνικού Στρατού, που επιχειρεί με 77 κεφαλές
ρυμουλκήσεως Μ911 (6×6 και 8×8) της Oshkosh μέγιστου φορτίου ρυμουλκήσεως
64,5 τόννων και 55 Steyr 40M 60/S40 (6×6) μέγιστου φορτίου 120 τόννων. Ο
τύπος Μ911 που τέθηκε σε υπηρεσία το 1992, ρυμουλκεί αρματοφορείς ΑΡ-140/58Τ
και Μ747 ενώ ο δεύτερος τύπος που τέθηκε σε υπηρεσία το 2001, τους
αρματοφορείς ΝΚ 1000-76. Εν τούτοις, υφίσταται πλεόνασμα σε αρματοφορείς, με
αποτέλεσμα να απαιτούνται επιπλέον κεφαλές ρυμουλκήσεως.