Ο σχεδιασμός για τα πρώτα CH-47DG και NH-90 Ειδικών Επιχειρήσεων της ΜΑΕΕ



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Η απόφαση συγκροτήσεως Μονάδας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ) στο πλαίσιο της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) είναι στοιχειώδης πρόνοια υποστηρίξεως των Ειδικών Επιχειρήσεων που θα πρέπει να μπορούν να σχεδιαστούν και να εκτελεσθούν. Η συγκρότηση του συγκεκριμένου αεροπορικού βραχίωνα εξάλλου, συνιστά προϋπόθεση για την συγκρότηση της Σύνθετης Τμηματικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων (C-SOCC) για την οποία έχει αναλάβει δέσμευση η Ελλάδα, λειτουργώντας ως Έθνος Πλαίσιο.

Προς το παρόν, ο σχεδιασμός προβλέπει την απόδοση στην ΜΑΕΕ δύο ελικοπτέρων Chinook από το 4ο ΤΕΑΣ και των 4 ελικοπτέρων ΝΗ-90 διαμορφώσεως Ειδικών Αποστολών, που περιλαμβάνονται στην σύμβαση προμήθειας 20 συνολικώς ελικοπτέρων του τύπου. Από τα συγκεκριμένα 4 ελικόπτερα, σε υπηρεσία βρίσκονται τα “ΕΣ 852” και “ΕΣ 891”, που έχουν την “τύχη” να ανήκουν στα ελικόπτερα που παραδόθηκαν μετά την 5η τροποποίηση της Συμβάσεως 034Α/03 η οποία υπεγράφη στις 31 Ιανουαρίου 2017. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν, εφόσον εξελιχθούν ομαλά από τούδε και στο εξής τα πράγματα με την τεχνική υποστήριξη του τύπου, να αποδοθούν σε σταθερή κατάσταση πλήρως επιχειρησιακά στην ΜΑΕΕ.

Τέσσερα ελικόπτερα στην άμεση διάθεση της ΔΕΠ, δεν είναι καθόλου άσχημα εάν σκεφθεί κανείς την συνολική εικόνα της Αεροπορίας Στρατού αλλά και τις διαφορετικές κατηγορίες των συγκεκριμένων μέσων, που από πλευράς επιδόσεων και ικανοτήτων, είναι αλληλοσυμπληρούμενες. Το ΝΗ-90 είναι από κάθε άποψη ένα υπερσύγχρονο ελικόπτερο που κάνει την διαφορά “ημέρας με την νύκτα” σε σχέση με το λοιπό υλικό, αρκεί να μην είναι παρατημένο από αυτόν που το χρησιμοποιεί, όπως συμβαίνει στην Ελλάδα. Το Chinook είναι ένα ελικόπτερο σαφώς μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητος και σε προσωπικό αλλά και σε μέσα, αφού στο εσωτερικό της καμπίνας φόρτου μπορούν να μεταφερθούν μέχρι δύο ελαφρά οχήματα.

Εάν η τακτοποίηση του ζητήματος υποστηρίξεως των ΝΗ-90 είναι προϋπόθεση για την επιχειρησιακή εκμετάλλευση των “ΕΣ 851” και “ΕΣ 891”, η παραλαβή των υπολοίπων δύο, εξαρτάται από την υλοποίηση των παραδόσεων, σύμφωνα με την 6η τροποποίηση της αρχικής συμβάσεως, η οποία υπεγράφη στις 8 Απριλίου 2021.  

Στο μεταξύ, το ενδιαφέρον δεν παύει και για τα άμεσα διαθέσιμα Chinook. Όπως έχει αποφασισθεί, τα δύο ελικόπτερα του τύπου που θα διατεθούν, θα προέλθουν από τα 9 CH-47DG, δηλαδή από την προμήθεια των αρχικών 10 CH-47C που υποβλήθηκαν σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού την δεκαετία του 1990. Η επιλογή έγινε με κριτήριο το χαρακτηριστικό της μεγαλύτερης αυτονομίας που έχουν τα συγκεκριμένα ελικόπτερα, επειδή κατά τον εκσυγχρονισμό τους εγκαταστάθηκαν πλευρικώς της ατράκτου δεξαμενές Συστήματος Καυσίμου Εκτεταμένης Ακτίνος (ERFC) χωρητικότητος 7.828 λίτρων. Αντιθέτως, τόσο τα νέας κατασκευής 6 από αρχικώς 7 CH-47SD που παραγγέλθηκαν στην δεκαετία του 2000 και τα 10 μεταχειρισμένα CH-47D που παραχωρήθηκαν από τα τελευταία έτη από τα αμερικανικά αποθέματα, φέρουν τυπικές πλευρικές δεξαμενές χωρητικότητος 3.899 λίτρων.

Τα 9 CH-47DG όμως, αντιμετωπίζουν δύο σοβαρά ζητήματα:

Φέρουν παλαιότερους κινητήρες T55-L-712 ισχύος 3.750 ίππων, των οποίων η υποστήριξη από τον κατασκευαστή τερματίζεται. Τα 6 CH-47SD φέρουν T55-L-714A και τα 10 CH-47D τους T55-GA-714A, ισχύος αμφότεροι 5.000 ίππων.
Δεν φέρουν ηλεκτρονικά συστήματα αυτοπροστασίας, όπως τα CH-47SD που διαθέτουν Σύστημα Προειδοποιήσεως Προσεγγίσεως Βλήματος (MAWS) τύπου ALQ-156(V)2, με Δέκτες Προειδοποιήσεως Ραντάρ APR-39(V)2 και διανομείς αναλωσίμων αεροφύλλων ALE-47(V).

Όσον αφορά το πρώτο ζήτημα, στις 16 Ιουνίου 2021 υπεγράφη η 4η τροποποίηση της LOA GR-B-XOP για την αντικατάσταση των κινητήρων των CH-47DG με 18 T55-GA-714Α κόστους 32,4 εκατ. $ (29,6 εκατ. €). Όπως διαπιστώνεται, δεν περιλαμβάνονται επιπλέον κινητήρες για απόθεμα.

Σε επίπεδο Διεύθυνσης Αεροπορίας Στρατού εξετάζονται υπηρεσιακές εισηγήσεις για περιορισμένη βελτίωση των δύο CH-47DG σε επίπεδο εγκαταστάσεως ηλεκτρονικών συστημάτων αυτοπροστασίας, που προφανώς “συμπαρασύρει” τον εφοδιασμό και των υπολοίπων 7, όσο και σε επίπεδο ναυτιλίας, για μεγαλύτερη ακρίβεια, με εγκατάσταση επιπλέον συστημάτων και FLIR. 

Καθώς μόνο η αντικατάσταση κινητήρων έχει δρομολογηθεί προς το παρόν, η συνολική αναβάθμιση των δύο CH-47DG, τουλάχιστον όπως την έχουν συλλάβει οι αξιωματικοί της ΜΑΕΕ, είναι άγνωστο αν, σε τι βαθμό και σε τι βάθος χρόνου θα υλοποιηθεί.

Γενικώς, οι προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται εξαρχής αντιμέτωπη η ΜΑΕΕ, σχετίζονται ευθέως με το “κουβάρι” προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Αεροπορία Στρατού, εξαιτίας των αποσπασματικών και απρογραμμάτιστων κινήσεων, όσο και των χρονιζόντων ελλείψεως κρισίμων συστημάτων στον εξοπλισμό του εναέριου υλικού, λόγω ανεπαρκούς χρηματοδοτήσεως των εξοπλιστικών προϋπολογισμών επί μακρά περίοδο.